„We_selle”

Wojciech Mochniej

We_selle

Uniwersyteckie Centrum Kultury, ul. Konstantego Ciołkowskiego 1N, Białystok  

sobota, 11 maja, godz. 20:00


Czas trwania: 70 min
Choreografia: Wojciech Mochniej

Light koncept: Steve Isom, Wojciech Mochniej

Realizacja oświetlenia: Miłosz Wójciuk

Dramaturg: Marcin Miętus

Muzyka: Wojtek Frycz

Artistic director: Melissa Monteros

Asystent: Odessa Johnston

Producent: Aleksandra Machnik

Artyści: Daniela Komędera, Katarzyna Kubalska, Dominika Wiak, Monika Witkowska, Katarzyna Pawłowska, Tomasz Ciesielski, Wojciech Kaproń, Wojciech Mochniej, Paweł Urbanowicz


We_selle to projekt interdyscyplinarny łączący istotę Physical Theatre, wykorzystujący różne techniki tańca współczesnego, performansu, improwizacji z projekcjami video i soundscape’ami. Punkt wyjścia oraz główną oś spektaklu stanowi ceremonia zaślubin, która w sposób szczególny pokazuje przekrój osobowościowy weselników, ich skomplikowane relacje i wewnętrzną potrzebę rutyny. To przełomowy moment w życiu pary młodej, związany z tradycją i próbą utrzymania jej ciągłości. Wesele to nie tylko rezerwuar rozrywki, ale czas podpatrywania siebie nawzajem, dokonywania  rachunku sumienia, a co za tym idzie kreowania samego siebie  w oczach innych.

W ruchowym spektaklu pobrzmiewają echa klasyki: „Wesela” Wyspiańskiego, z którego zaczerpnięty został motyw rozpadu wspólnoty i relacji międzyludzkich, „Ślubu” Gombrowicza jako próby walki z formą oraz problemem komunikacji. W We_sellu nie zabrakło też odwołań do kultury współczesnej i popularnej, choćby do filmów Wojciecha Smarzowskiego, który moment wesela potraktował jako sytuację, w której jak w soczewce skupiają się wady człowieka i wychodzą na jaw drzemiące w nim demony.

 

„(…) Choreografia Mochnieja jest niezwykle dynamiczna, efektowna, wymagająca, konsekwentnie nawiązująca do ruchu codziennego; jedynie w niektórych fragmentach odwołująca się do baletu, przywołująca echa prac Piny Bausch (… ) Energii (jeszcze!) dodaje wyrazista muzyka Wojciecha Frycza, wizualizacje (odwołujące się do „polskich” obrazków: kłosów zboża czy drzew nad wodą). Paradoksalnie, przy całym tym rozbuchaniu inscenizacyjnym, „We_selle” wydaje się być spektaklem bardzo intymnym, osobistym. To gorzkie (lecz jednocześnie pełne sentymentu) spojrzenie na współczesną Polskę (…)”

recencjza Mirosław Baran Gdański Festiwal Tańca 2018

recenzja Dziennik Teatralny

recenzja taniec polska


Wojciech Mochniej

Tancerz, choreograf, pedagog. Urodzony i wychowany w Lublinie. Obecnie mieszka i pracuje w Kanadzie, gdzie prowadzi swój zespół.

W latach 1991-1994 był tancerzem Śląskiego Teatru Tańca. W 1994r. Wspólnie z Melissą Monteros założył Gdański Teatr Tańca oraz Gdańską Szkołę Tańca Współczesnego (1994-2001). W 2002r. GTT zmienił nazwę na W&M PHYSICAL THEATRE. Pracując nieprzerwanie (przez ponad dwadzieścia lat) zespół występował w min. w Austrii, Estonii, Finlandii, Francji, Niemczech, Włoszech, Polsce oraz Kanadzie, gdzie teraz mieści się jego siedziba.

Jego prace solowe były prezentowane min. w Calgary, na Festiwalu “Full Moon Dance” w Finlandii, w Teatrze Narodowym w Warszawie oraz w wielu ośrodkach tańca w Polsce. Mochniej był artystą rezydentem w Bruckner Conservatory (Austria) oraz na wielu festiwalach w Polsce i za granicą. Stworzył choreografię w polskiej edycji „You can dance”. W Calgary był członkiem Theatre Junction Company of Artist oraz gościnnym nauczycielem zespołu Decidedly Jazz Danceworks.

Magazyn „Dance Europe” nagrodził jego solową pracę „Just po prostu” jako najlepszy performance w kategorii „Male Dancer”.

Otrzymał nagrodę miasta Gdańska i Lublina za zasługi dla tańca współczesnego w Polsce. Mochniej jest nie tylko tancerzem i choreografem, ale także wykładowcą na Uniwersytecie Calgary  na Wydziale Tańca. Prowadzi zajęcia z tańca współczesnego, choreografii, dance and the camera, improwizacji, performance i repertuaru.

W 2018 r zrealizował spektakl pt. "We_selle" w ramach programu Zamówienia choreograficzne 2018 Instytutu Muzyki i Tańca.