Uniwersyteckie Centrum Kultury, ul. Konstantego Ciołkowskiego 1N, Białystok
sobota, 11 maja, godz. 20:00
Light koncept: Steve Isom, Wojciech Mochniej
Realizacja oświetlenia: Miłosz Wójciuk
Dramaturg: Marcin Miętus
Muzyka: Wojtek Frycz
Artistic director: Melissa Monteros
Asystent: Odessa Johnston
Producent: Aleksandra Machnik
Artyści: Daniela Komędera, Katarzyna Kubalska, Dominika Wiak, Monika Witkowska, Katarzyna Pawłowska, Tomasz Ciesielski, Wojciech Kaproń, Wojciech Mochniej, Paweł Urbanowicz
We_selle to projekt interdyscyplinarny łączący istotę Physical Theatre, wykorzystujący różne techniki tańca współczesnego, performansu, improwizacji z projekcjami video i soundscape’ami. Punkt wyjścia oraz główną oś spektaklu stanowi ceremonia zaślubin, która w sposób szczególny pokazuje przekrój osobowościowy weselników, ich skomplikowane relacje i wewnętrzną potrzebę rutyny. To przełomowy moment w życiu pary młodej, związany z tradycją i próbą utrzymania jej ciągłości. Wesele to nie tylko rezerwuar rozrywki, ale czas podpatrywania siebie nawzajem, dokonywania rachunku sumienia, a co za tym idzie kreowania samego siebie w oczach innych.
W ruchowym spektaklu pobrzmiewają echa klasyki: „Wesela” Wyspiańskiego, z którego zaczerpnięty został motyw rozpadu wspólnoty i relacji międzyludzkich, „Ślubu” Gombrowicza jako próby walki z formą oraz problemem komunikacji. W We_sellu nie zabrakło też odwołań do kultury współczesnej i popularnej, choćby do filmów Wojciecha Smarzowskiego, który moment wesela potraktował jako sytuację, w której jak w soczewce skupiają się wady człowieka i wychodzą na jaw drzemiące w nim demony.
„(…) Choreografia Mochnieja jest niezwykle dynamiczna, efektowna, wymagająca, konsekwentnie nawiązująca do ruchu codziennego; jedynie w niektórych fragmentach odwołująca się do baletu, przywołująca echa prac Piny Bausch (… ) Energii (jeszcze!) dodaje wyrazista muzyka Wojciecha Frycza, wizualizacje (odwołujące się do „polskich” obrazków: kłosów zboża czy drzew nad wodą). Paradoksalnie, przy całym tym rozbuchaniu inscenizacyjnym, „We_selle” wydaje się być spektaklem bardzo intymnym, osobistym. To gorzkie (lecz jednocześnie pełne sentymentu) spojrzenie na współczesną Polskę (…)”
Wojciech Mochniej
Tancerz, choreograf, pedagog. Urodzony i wychowany w Lublinie. Obecnie mieszka i pracuje w Kanadzie, gdzie prowadzi swój zespół.
W latach 1991-1994 był tancerzem Śląskiego Teatru Tańca. W 1994r. Wspólnie z Melissą Monteros założył Gdański Teatr Tańca oraz Gdańską Szkołę Tańca Współczesnego (1994-2001). W 2002r. GTT zmienił nazwę na W&M PHYSICAL THEATRE. Pracując nieprzerwanie (przez ponad dwadzieścia lat) zespół występował w min. w Austrii, Estonii, Finlandii, Francji, Niemczech, Włoszech, Polsce oraz Kanadzie, gdzie teraz mieści się jego siedziba.
Jego prace solowe były prezentowane min. w Calgary, na Festiwalu “Full Moon Dance” w Finlandii, w Teatrze Narodowym w Warszawie oraz w wielu ośrodkach tańca w Polsce. Mochniej był artystą rezydentem w Bruckner Conservatory (Austria) oraz na wielu festiwalach w Polsce i za granicą. Stworzył choreografię w polskiej edycji „You can dance”. W Calgary był członkiem Theatre Junction Company of Artist oraz gościnnym nauczycielem zespołu Decidedly Jazz Danceworks.
Magazyn „Dance Europe” nagrodził jego solową pracę „Just po prostu” jako najlepszy performance w kategorii „Male Dancer”.
Otrzymał nagrodę miasta Gdańska i Lublina za zasługi dla tańca współczesnego w Polsce. Mochniej jest nie tylko tancerzem i choreografem, ale także wykładowcą na Uniwersytecie Calgary na Wydziale Tańca. Prowadzi zajęcia z tańca współczesnego, choreografii, dance and the camera, improwizacji, performance i repertuaru.
W 2018 r zrealizował spektakl pt. "We_selle" w ramach programu Zamówienia choreograficzne 2018 Instytutu Muzyki i Tańca.